Santai bercuti dari Bandar Baru Bangi ke Le Meridien Putrajaya dan IOIMall Putrajaya


Pada 15 hb yang lalu, telah pergi bercuti dekat-dekat Bandar Baru Bangi je, dalam lingkungan 5km dari rumah. Pada mulanya memilih diantara Bangi Putrajaya Hotel dan Hotel Palm Garden, tetapi ternampak pula iklan Hotel Le Meridien Putrajaya bersebelahan IOIMall Putrajaya. 

Terasa ingin tinggal berdekatan shopping mall, maka tempahan dibuat untuk Le Meridien Putrajaya.




Lee Meridien Putrajaya



Sumber gambar dari: http://www.lemeridienputrajaya.com/





Gambar di atas diambil dari laman sawang Le Meridien Putrajaya. 


Manakala gambar dibawah pula gambar yang diambil menggunakan kamera telefon pintar Samsung Note 5. 
Lobby Le Meridien Putrajaya using Camera Phone 


Maka berkampunglah kami disitu 2 malam, kami memilih signature room twin bed.  


Signiture room Twin Bedded, minta tambahan katil untuk anak bujang. Bilik airnya ada tingkap dan perlu turunkan shade.







Hotel Le Meridien bersambung dengan IOI Mall Putrajaya di aras G dan di pintu luarnya bersebelahan dengan Starbuck  dan South Gate dimana disitu juga terdapat Laman Symphony.  Disini ada beberapa telur dinasour. Sikecil yang bongsu tu sukalah. Pada waktu malam akan ada persembahan lampu dan air pancut berirama seperti di Suria KLCC. 



Kawasan Lobby Le Meridien bersambung dengan Tingkat G IOI Mall dan landmark untuk senang disebelahnya ada lot UNDER ARMOUR dan bedekatan bertentangan dengan SHOOPEN, SPAO dan Parkson. 



Hari pertama sampai anak-anak sudah tidak sabar untuk berenang. maklumkan mereka selepas Asar baru boleh ke Tingkat 3 Le Meridien dimana ada kolam renang dan Gym, kami pula sibuk berjalan di LG untuk mencari kedai tukaran wang asing. Sambil itu membeli buahan potong di MBC berdekatan TESCO, beli juga serba sedikit biskut dan minuman Susu, Jus Oren dan shacet kerana kami tidak ambil package dengan breakfast. 



Untuk menaiki Lift ke ruangan penginapan perlu menyentuh kad di sensor di papan kekunci tingkat sebelum menekan tingkat bilik penginapan.



Esok harinya, pagi anak-anak yang perempuan ke swimming pool manakala abangnya ke Gym, kami bersantai memerhati mereka sahaja. Meraka tak pernah jemu dengan berenang dan berkenalan dengan kawan baharu. Swimming pool dibuka dari jam 7 pagi manakala Gym pula boleh diakses menggunakan kad bilik untuk 24jam.


Sebelah petangnya pula, kami ke Ice Skating Ring dari jam 2 petang hinggalah ke 5 petang. Dah lama juga tak mencuba ice skating, bolehlah dijadikan aktivit sekali sekala. Ini pertama kali juga untuk anak-anak, yang bongsu dah biasa dengan roller blade. 

Kakaknya pula berkenalan dengan rakan baharu dari Melaka yang juga bercuti dan menginap di Hotel berdekatan. 




Selain dari Ice Skating ada juga Arcade dan pusat permainan untuk kanak-kanak Molly Fantasy, Laman bowling, dan panggung wayang GSC di IOI Mall Putrajaya.


Selepas selesai di Ice Skating Ring, anak-anak masih berminat untuk sambung swimming lagi.  Kali ini, saya tak ikut mereka dan berehat dibilik sahaja.

Oleh kerana dah tak larat pada malamnya untuk berjalan, bapanya tapau makanan dari IOI mall dan kami melihat persembahan Symphony hanya dari bilik sahaja.  

Bila dah kepenatan ni masing-masing tidor nyenyak. 

Esoknya anak-anak masih ingin mandi kolam pagi dan setelah itu bersiap-siap untuk daftar keluar pada jam 12tengahari. Barang-barang ditinggalkan di Lobby sementara kami makan tengahari di IOI Mall Putrajaya.  


Sempat juga singgah kedai Buku Borders sekejap untuk mencari bahan bacaan.


Lebih kurang jam 3ptg kami kembali ke rumah di Bandar Baru Bangi yang tak berapa nak jauh tu. 

Itulah percutian singkat di sekitar Bandar Baru Bangi.


IOI Mall Putrajaya adalah antara tarikan yang berdekatan di Bandar Baru Bangi, jika dahulu mungkin ramai yang ingin ke Mid Valley City, tapi kini boleh ke Bangi Putrajaya untuk percutian singkat. 

Bolehlah untuk percutian singkat di awal cuti Sekolah, dekat dan tak banyak pakai minyak.

Ulasan

  1. Bestnya hari cuti jer duduk hotel hehehehe tak pernah duduk lagi kat Le Meridien

    BalasPadam
  2. Adakala kan..tempat yang dekat dengan kita tu ada yang menarik juga kan...banyak sebenarnya tempat area lembah klang yang S.A x explore lagi

    BalasPadam
  3. The hotel looks nice and so near to the Mall. Will check this place out.

    BalasPadam
  4. ohhh baru tahu situ dekat eh. sekali dua je baru pergi IOI Putrajaya

    BalasPadam
  5. takpergi jauh pun takpekan? asalkan bercuti dengan anak anak hehe

    BalasPadam
  6. seronok juga ye sesekali duduk hotel ni...walaupun rumah dekat jer hihi

    BalasPadam
  7. Jalan dekat-dekat aje kalau cuti sekolah ni. Semalam sahaja pun dah jammed di mana-mana. Le Meridien pastinya sediakan penginapan yang hebat :)

    BalasPadam
  8. Betul IOI mall tarikan baru untuk orang berdekatan putrajaya. Orang putrajaya pun happy hihi sebab bosan dah asyik asyik alamanda

    BalasPadam
  9. tak perlu pergi jaun pun kan..menarik gak ni...

    BalasPadam
  10. wah bestnya.. nampak selesa sangatlah hotel tu.. lepas itu ada ice skating ring lagi.. hmm kena bookmark siap2 ni kalau ada berkesempatan singgah bangi hehe

    BalasPadam
  11. Best best! tapi yang menarik perhatian saya kualiti gambar yang amek guna phone tuh..cantik..macam profesional. hehe

    BalasPadam
  12. cantik hotelnya ! best kan duduk hotel.. best lagi bila hotel dekat dengan mall semua tu

    BalasPadam
  13. Pernah 2 3 kali ke IOI Mall bila datang KL. Suka mall ni sebab lengkap n semuanya ada di satu tempat.

    BalasPadam
  14. Best kalau hotel berdekatan dengan mall. paling penting ada pool untuk anak-anak.hehe

    harga dia mcam mana? okay tak?

    BalasPadam
  15. Bila duk di hotel yg dekat dgn mall pasti seronok ttp pasti duit melayang shopping kan...blm pernah tdo sini tapi menarik sbb ada ice skating...

    BalasPadam
  16. Anak-anak lah paling seronok kalau kita cakap nak bercuti kat hotel. Tak kisah lah hotel jauh atau dekat. Sebab diorang nak mandi kolam ☺☺

    BalasPadam
  17. Bestnya bila dapat bercuti walaupun dekat...asalkan dpt suasana lain.

    BalasPadam
  18. besnye da hotel dekat dn mall. if sy nak pilih hotel, sy mmg akn pilih dekat dgn mall sbb mudah nk shopping. thanx for the info dear

    BalasPadam

Catat Ulasan