Kunjungan ke Maeps Serdang sempena hari peladang HPPNK 2017

Nampak Iklan HPPNK2017 oleh seorang sahabat yang berkerja di MARDI. Dan tak ingin ketinggalan menjenguk kepameran yang berlangsung di MAEPS Serdang. Program telah bermula Jumaat 29 September 2017. Jumaat biasa tak sempat dan masa untuk kepameran terhad dan singkat.


Maka pada hari Sabtu 30 September 2017, berdua-duaan dengan En. I naik skuter  ke MAEPS  dari Seksyen 7 (S7) Bandar Baru Bangi. 

Mudah menaiki skuter parking boleh dekat sedikit dengan kawasan pameran.  

Apabila menghampiri pintu Hospital Serdang je sudah ada begitu banyak kereta dan bila masuk keperkarangan MAEPS rupa-rupanya parking kena caj RM5.00, makala jika nak dekat dengan dewan kena RM15.00.




Sampai dibahagian bawah ada banyak foodtruck disitu,oleh kerana masih pagi maka kami tidaklah singgah untuk duduk minum.Dan hasratnya sebelum balik nak singgah semula di kawasan foodtruck ini untuk bungkus makanan. Ada juruhebahan dan katanya Mat Dan pun ada hadir di HPPNK 2017 pada hari Sabtu itu.


Deretan Food Truck di Kawasan Parkir berbumbung di MAEPS University Perdana.

Maka kami pun naik ke tingkat atas.

Dari bahagian parkir berbumbung ini bergerak ke escalator dan menghala ke tingkat atas berjalan dan keluar untuk kedewan pameran lain dan juga pameran luar. 


Berikut adalah antara dekorasi yang ada di HPPNK 2017 di MAEPS Serdang.

HPPNK 2017 di MAEPS Serdang

Mini kapal nelayan, ada yang mengambil peluang bergambar disini. Ini pun snap cepat-cepat.


Tudung saji dan gelung rotan
Cantikkan suka dekorasinya di buat dari kain seperti anyaman dan ada tudung saji dan elemen rotan.
Ambil gambar bahagian atas sahaja kerana di bawahnya ramai orang. 

Terdapat beberapa Hall yang boleh dipilih untuk dikunjungi.

Bila dah masuk ke dalam Dewan pameran  ada macam-macam benda hendak dicuba. 

Ada pameran pertanian bandar terutama penanaman secara bertingkat atau lebih dikenali sebagai "vertical garden", ada juga info berkenaan makanan haiwan, vaksin, kit penentu pencemaran seperti MICROTEZ ™dan ada juga kuiz untuk kanak-kanak berlangsung bersekali sewaktu pameran. 


Yang paling seronok bagi budak-budakla ada Baby Shark bergerak untuk ambil gambil. Baby Shark Doo....Doo... 😂

Ternampak pula ada produk air jagung oleh MARDI dengan Jenama NUTRIMA.
Ada tester disitu, apa lagi tak lepaskan peluang.


Air jagung Nutrima oleh MARDI
Pelbagai hasil kajian dan juga barangan oleh peladang yang juga merupakan usahawan di pamerkan dan dibuka juga untuk jualan. Ada juga diantaranya adalah produk hasil tani yang berkualiti.


Minyak Kelapa Dara jenama It Works hasil kajian MARDI
 Banyak khasiat minyak kelapa dara ini dan bagus untuk melembapkan kulit kering. 


Ikan Segar juga ada dijual
Bila lihat ikan-ikan segar teruja juga, tapi almaklumlah naik skuter dapat bawa beg sandang sahaja, jadi tak bolehlah nak membeli banyak-banyakkan. 
Beli yang perlu sahaja.

Insect Collection for sale

Ada juga koleksi serangga seperti kumbang dan rama-rama di jual di pameran hari peladanag HPPNK 2017 ini, selain dari koleksi serangga ada juga pameran wau di satu sudut. 
Chilies
Cantik bukan untuk disentuh (barang pameran)
Kita orang tempatan ni pasti tak lekang dengan hidangan berasaskan cili, bila lihat cili segar dan panjang-panjang teruja juga, Tapi tak leh sentuh bahan pameran ni. 

Add caption
Macam-macam buah-buahan tempatan ada disini, pisang, nenas, dan selain itu ada juga honey melon, buah naga, cendawan, sayur-sayuran segar dijual. Makanan tradisi sambal, sambal Saadiah oleh Ogy Ahmad Daud juga ada. Pati buah durian belanda juga di jual disini. 




Nangka dan Durian Belanda bagi sesiapa yang tak kenal



Pelbagai pilihan, beli sambal hijau jadi bila-bila diperlukan anak-anak boleh uruskan makan tengahari mereka sendiri. Beli juga kit tanaman sayuran di rumah.

Anak-anak pokok, biji benih, baja, alat-alat mekanisasi  juga dipamer dan dijual di kawasan lapang. 

Asalnya ingin membeli makan tengahari sekali difoodtruck, oleh kerana terlalu ramai orang di bahagian foodtruck maka terpaksalah balik dan singgah di Wong Solo Seksyen 9 untuk tapaw nasi ayam penyet. Huhu penuh beg dan tambah lagi beg plastik di tangan. Nasiblah tak berapa jauh dari rumah.

Suka singgah di MAEPS jika ada aktivit dan pameran, sebelum ini ada singgah sewaktu program "Art of Speed". Kawasan pameran di MAEPS ini luas jadi bila ada program atau pameran perlulah bersedia dengan pakaian dan kasut yang sesuai. Sayang pula jika hadir tapi tak dapat terokai atau explore kesemua tempat. 


Lambat sedikit update kerana kesibukan, walaubagaimanapun semoga bacaan ringan ini memberi manfaat.




Ulasan

  1. Seronoknya kalau SA dpt pi...masa ru sibuk dgn submission project tu yg x dpt pi...

    BalasPadam
  2. Seronok sangat dapat pergi HPPNK hari tu kita pun ada sana best meriah macam-macam pameran dan barang boleh beli next year kita pergi lagi yerrrr....

    BalasPadam
  3. Waaa bestnya. Tak sempat nak pergi hari tu. Banyak juga barang hasil tempatan di situ. Rugi pulak tak pergi hari tu

    BalasPadam
  4. Best juga hppnk kali ni kan..sedih xdpt g haritu..huhu

    BalasPadam
  5. Tempoh hari dah plan nak ke sini, malangnya keadaan tidak mengizinkan T-T

    BalasPadam
  6. hari itu neeza pergi hari peladang. memang best banyak barangan tempatan dengan harga yang berpatutan. seronok betul shopping hari itu. makanan banyak sampai rambang mata

    BalasPadam

Catat Ulasan