Perayaan tahun baharu cina 2020

Masih mood bercuti ya, selepas pembukaan tahun persekolahan bagi 2020 ada cuti panjang sempena perayaan tahun baharu cina atau bahasa Inggerisnya Chinese New Year Holiday (CNY holiday). Tahun 2020 ini, jika diikutkan kalender Cina  adalah Tahun Tikus.



Cuti CNY kali ini  bermula Sabtu 25 Januari 2020 sehingga 27 Januari 2020. Sesetengah sekolah, terutamanya sekolah yang mempunyai amai pelajar atau guru Cina akan mengambil cuti peristiiiiwa. memberikan cuti peristiwa.   Walaubagaimanapun, kebanyakannya mengambil cuti tambahan.

Sebelum bermualanya cuti anggaran minggu kedua Januari, ada beberapa bangsa Cina jiran disini mengemas rumah dan membuat tambahan baharu seperti soyok di rumah mereka.

Jiran dihadapan rumah sebaris ini adalah dari keluarga yang sama, ada 8 buah keluarga semuanya.
Ada  juga jiran yang sudah warga tua.

Jiran-jiran sibuk menyediakan dekorasi dirumah mereka seperti memasang tanglung san juga hiasan-hiasan lain.

Pokok-pokok limau dan pokok bunga kemboja bonsai  juga disusun dihadapan rumah.

Mereka juga akan makan besar di rumah. Cuma sambutan di Bandar Baru Bangi ini tidak semeriah di kawasan-kawasan lain.

Cuti CNY kali ini kami sekeluarga balik kampung menjenguk orang tua dan mengambil kesempatan membawa ibu untuk rawatan.

Blok perumahan kami hanya mempunyai 3 keluarga Melayu, selebihnya adalah keluarga Cina, begitu juga tanah lot disebelah rumah kami di miliki oleh keluarga cina yang membuka bengkel dan juga restoran di rumah.

Jadi setiap kali CNY, suasana di sekitar rumah akan menjadi meriah, dengan bunyi mercun dan bunga api dan juga nyanyian hingga lewat malam.

Penduduk Malaysia yang majmuk  dengan pelbagai etnik ini hidup bertoleransi, samada Melayu, Cina, India, Singh, Bajau, Kadazan, Iban  dan lain-lain lagi; semoga ketenteraman ini tidak diganggu gugat oleh mereka-mereka yang tidak bertanggungjawab.

Cuma tahun ini kemeriahan tu mungkin agak kurang kerana ada isu Virus Baharu Corona (Novel Corona Virus or  nCOV).



Ulasan